Video: Leiderschap Inspiratie in 1 minuut (11) – Blauwe oceaan
Blauwe Oceaan strategie:
Wat is het en hoe pas je het toe?!
Picnic online supermarkt -versus- AH, Jumbo etc
Uber -versus- traditionele taxibedrijven
Cirque du soleil -versus- circus Rens, etc
Als je een nieuw bedrijf start of een nieuwe strategie start: hoe uniek ben je dan?
- Hoe onderscheiden jullie je in de reeds bestaande markt?
- Ben je een van de vele aanbieders, zijn de verschillen minimaal en is “prijs & korting” een veel besproken onderwerp?
- Of hebben jullie unieke onderdelen in de propositie, waarmee jullie de enige of een van de weinige in de markt zijn?
Met een echt andere benadering in de reeds bestaande markten, creëer je een nieuwe en ruimere doelgroep. Hiermee is vaak automatisch de prijs van kleiner belang. Cirque de Soleil creëerde een nieuw aanbod waarmee ook hele andere bezoekers naar een circus wilden komen.
Soms liggen de mogelijkheden niet zo heel ver van een bestaand aanbod. Soms is het wel wat verder zoeken.
De oefening kan beginnen met: het weglaten van een van de logische factoren.
Een auto zonder wielen… wat hou je over?!
Een supermarkt zonder fysieke winkel!
Een taxibedrijf zonder taxi’s.
Een Circus zonder dieren.
Nu jij… begin met brainstormen; kies 1 of 2 factoren die je weg laat en ga aansluitend creatief brainstormen over mogelijk toepassingen en/of oplossingen.
veel plezier & successen gewenst!